****** Co nechceš, aby jiní dělali tobě, nedělej Ty jim.******

Pokud přicházíš na tento svět s vědomím, že jsi milován, a odcházíš se stejným pocitem, vše, co bylo mezi tím, se dá překousnout.

pátek 9. října 2020

Chytrá hospodyně 1

 Přepuštěné máslo

 
Máslo přepouštíme tak, že je rozehřejeme, až pění. Pak ho  necháme ustát do druhého dne. Povrch propíchneme, syrovátku slijeme, nádobu s máslem dáme znovu na plotnu a zahříváme, dokud nežloutne a nevoní.
Po chvilce zasypeme troškou mouky, a když klesne ke dnu a červená, je máslo správně přepuštěno.
To pak uchováváme v uzavíratelné sklenici a používáme například na smažení. 


Jak na kus hovězího?


Hovězí maso potřebuje k uvaření více času než vepřové či kuřecí. Počítejte nejméně tři hodiny. Záleží totiž nejen na velikosti masa, ale také na stáří daného hovězího kusu. Čím hrubší je mozaika masa (svalových vláken), tím starší byla poražená kráva.
Hovězí vcelku budeme rozhodně vařit delší dobu, než když ho rozkrájíme na menší kousky.
Před samotným vařením ho opláchneme pod tekoucí vodou. Vaříme ho v dostatečném množství osolené vody a mělo by být celé ponořené.
Aby bylo po uvaření co nejlepší, vkládáme ho do hrnce s horkou vodou a vaříme do změknutí.
Po vložení do horké vody se maso na povrchu zatáhne a všechno dobré tak zůstane uvnitř.


Porce zdraví

Chceme-li zeleninu vařit, vkládáme ji vždy do vroucí osolené vody.
Silně šťavnaté druhy zeleniny vaříme ve velkém množství vody, abychom zabránili ztrátě barvy, silnému pachu a ostré chuti.
Také zelené typy zeleniny, jako je špenát nebo fazolky, vaříme ve větším množství vody, abychom zmírnili jejich vyblednutí.
Kapustu, zelí a květák vaříme zpočátku bez poklice, aby mohly uniknout čpavé látky.
Do vody přidáváme pouze sůl, nikdy jedlou sodu, která působí rušivě na vitaminy skupiny B.






10 komentářů:

  1. Jarmilko, dobrá rada nad zlato. Takovéhle informace by se měly dozvídat hlavně mladé hospodyňky. My, už zkušené a životem otřískané, tohle většinou už známe. Co mě ale překvapuje je to, že spousta mladých holek neumí vařit. K čemu je ty mámy vedly. Proto mám velikou radost z kukaček, které se v kuchyni ochomýtají a leccos umí. Zejména Ema, která ve svých 11 letech mi v létě upekla k narozeninám dort.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, to máš moc šikovnou vnučku. ☺
      Když jsem se vdala, moc vařit jsem neuměla. Babička mi poradila pár receptů, tak jsem jídlo trefovala podle chuti, jak jsem si ji pamatovala.
      Časem se člověk naučí, zvlášť když jsou děti.
      Mladí dnes mají jiné zájmy než stát u plotny a vařit. Pro děti koupí hotové přesnídávky a hotovo. My jsme si je třeba musely dělat, protože v obchodě byl omezený výběr.

      Vymazat
  2. Víš co by mě Jarmilko zajímalo,vím, že pokud vařené maso chceme mít chutné a šťavnaté, vkládáme je do vroucí vody - pro zatáhnutí a získání té již zmíněné šťavnatosti. Tuhle jsem se dívala na vaření a tam maso do plévky včetně kosti dala hospodyńka nejdříve zatáhnout na pekáči do trouby, prý aby polévka získala na chuťi. Já se řídím tím, že se má pro dobrou chuť vývaru dát maso do studené vody a polévku táhnout.
    Až se začne maso vařit,tlumím var, odstraním pěnu. Následně přidám koření, osolí a zeleninu - to vše táhnu. Dnes jsem zrrovna vařila drůbkovou polévku, přidala jsem krom mrkve, petržele a celeru také kousek zázvoru,rajče,cibuli a půl lusku zelené papriky, koření nové a celý pepř.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, ten pořad jsem neviděla a tudíž nemohu radit. Mě by to nenapadlo to tak udělat. Ani nejsem kompetentní, protože už léta nevařím. Vařil manžel a výborně.

      Vymazat
  3. Maslo si občas robím domáce - je skvelé. Mäso nechám vždy zatiahnuť na horúcej bravčovej masti. Ponoriť mäso do vody (teplej alebo studenej) nepovažujem za správne, lebo sa z neho vyplyvia výživné látky - ono sa i tak nezatiahne ako treba. Prajem pekný víkend! 🌞

    OdpovědětVymazat
  4. Jarmilko, ráda k tobě chodím, vždycky se tu něco dozvím. Pohodové dny přeju :-)

    OdpovědětVymazat
  5. Přepuštěné máslo si někdy dělávám, zvláště, když je v akci. Je to dobrůtka.

    OdpovědětVymazat
  6. To přepuštěné máslo je zajímavé. Netušila jsem že se do něho dává i mouka, když se pak používá na smažení.

    OdpovědětVymazat
  7. Je to zajímavé, ale... Myslím, že každá máme své zkušenosti a zvyky, tak to třeba vyzkoušíme, ale zase se vrátíme ke svému zažitému. Říkám to ze zkušenosti, jak jsem to odkoukala. Já jsem byla celkem vždy se svou přípravou masa spokojena, i hostům to chutná, takže si pojedu v zažitých kolejích. Přepuštěné máslo (asi ke své škodě) nedělám. Hanka ☺

    OdpovědětVymazat
  8. LATRYNA - přepuštěné máslo jsem nikdy nedělala. U nás se smaží na sádle nebo oleji.
    LIBBY - i Tobě přeji krásné dny. ☺
    INTUICE - jak jsem psala přepuštěné máslo jsem nedělala. Nevím asi, o co přicházím.
    MARUŠKA - také jsem to nikdy neslyšela.
    HANKA - také jsem byla zvyklá na své postupy. Někdy vyzkouším něco nového, ale většinou se vrátím k svému zvyku.

    OdpovědětVymazat

Výstava v Chotěboři

Výstava Emmy Srncové   Minulý týden jsem měla příležitost navštívit výstavu Emmy Srncové v Knihovně Ignáta Herrmanna v Chotěboři. K vidění b...