****** Co nechceš, aby jiní dělali tobě, nedělej Ty jim.******

Pokud přicházíš na tento svět s vědomím, že jsi milován, a odcházíš se stejným pocitem, vše, co bylo mezi tím, se dá překousnout.

pondělí 28. září 2020

Bylinky - chřest lékařský

 


Chřest lékařskýAsparagus officinalis

Chřest lékařský je zelenina, která má v našem jídelníčku stále ještě rezervy.
Na zahrádkách se pěstuje jen zřídka, přitom je to trvalka, která nevyžaduje nijak velkou péči.
Je velmi zdravý a také chutný. Obsahuje betakaroten, vitaminy C, E, skupiny B, zvláště množství kyseliny listové (B9). Dále obsahuje hojně draslíku a zinku, dále fosfor, jod, železo a sodík.
Stimuluje krvetvorbu, upravuje množství cukru v krvi. Snižuje hladinu cholesterolu.
Příznivě působí na fungování ledvin, odvádí vodu z těla, upravuje vyměšování, podporuje činnost střev, preventivně působí proti rakovině tlustého střeva.
 
 

 

Zdroj: Jan Stanzel
Foto: internet

9 komentářů:

  1. Jarmilko, ještě jsem se nedokopala k tomu, abych chřest koupila a doma připravila. Pokud mám možnost na dovolené, či v lázních zvolit k jídlu chřest, nepohrdnu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, ještě jsem nesebrala odvahu si ho koupit a vyzkoušet. Prý je lahodný.

      Vymazat
  2. My jsme si ho s dcerou koupily v období mé přísné diety.Asi jsme to připravily špatně,ale nechutnalo nám to.
    Přeji krásný týden ☺

    OdpovědětVymazat
  3. Chřest moje maminka pěstovala na zahrádce. Byla totiž z toho kraje, kde se pěstuje. Jedli jsme ho v polévce, potom jen tak na másle. Byla to lahoda. Už několik roků se snažím získat jeho sazeničky, ale stále se mi nedaří. Chtěla bych ho do zahrádky, ale nevím, kde ho mám zakoupit. Nikdo ho nenabízí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kdysi jsem pěstovala zahradní chřest kvůli přidávání do kytic místo asparágusu. Nevím, jestli se dal také jíst, nezkoušela jsem to. Pak mi každý rok napadli nějací brouci, tak jsem keřík zlikvidovala.
      Janko, snad je to ten, který chceš. Už je v zahrádkách málo vidět, skoro vůbec.

      Vymazat
  4. Chřest býval vždy vzácností, tedy v době, kdy jsem vyrůstala. Párkrát jsem ho ochutnala, jak bílý, tak zelený, ale domů ho ještě nikdy nekoupila.
    Překvapilo mě, jak je plný vitamínů.
    Jarmilko, hezké podzimní dny 🌹

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V době mého mládí jsem ho vídala v prodejně zeleniny, ale byl hodně drahý. Nikdy jsme ho doma nejedli, tak nevím, jak chutná.
      Alenko, také Ti přeji hezké dny. Doufám, že už nebudou jen deštivé. ☺

      Vymazat
  5. Viem že chřest (u nás je to špargľa) je mimoriadne zdravý. Napriek tomu ho nepestujem ani nekupujem. Akosi zabúdam, že existuje a tak je dobré, že si ho týmto článkom pripomenula. Hneď aj píšem do nákupného zoznamu! ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také ho příští rok vyzkouším. Láká mě to, protože všude slyším jen chválu.

      Vymazat

Výstava v Chotěboři

Výstava Emmy Srncové   Minulý týden jsem měla příležitost navštívit výstavu Emmy Srncové v Knihovně Ignáta Herrmanna v Chotěboři. K vidění b...