****** Co nechceš, aby jiní dělali tobě, nedělej Ty jim.******

Pokud přicházíš na tento svět s vědomím, že jsi milován, a odcházíš se stejným pocitem, vše, co bylo mezi tím, se dá překousnout.

sobota 29. května 2021

Chytrá hospodyně

 
 Dary přírody

Na sběr bezových květů se hodí pěkný slunný den, kolem poledne či odpoledne, kdy už není na květech rosa a jsou plně rozvité.


Staročeské kosmatice


Dokřupava usmažené květy černého bezu neboli kosmatice mohou být perfektní lahůdkou i zpestřením jídelníčku.
Nejprve si připravte: asi 4 velké květy bezu, opláchněte je a zbavte nečistot. Pak umíchejte v misce těsto jako na svítek ze 2 vajec, 3 lžic hladké mouky, špetky prášku do pečiva a 2 lžic mléka.
Na pánvi rozpalte vyšší vrstvu tuku, květy namočte v těstíčku a zprudka smažte dozlatova. Obal musí být nadýchaný, křupavý, ne plochý a hutný. Je proto lepší, když kosmatice v tuku plavou.
Podobně můžete upravit i cibulové kroužky, cuketu a další zeleninu.



Domácí bezinkový sirup z květů


Lehká a jemná chuť bezových květů se perfektně hodí pro letní období, protože příjemně osvěží. Vyrobit si domácí sirup je přitom tak snadné.
Budete potřebovat: 3 citrony, 80 g kyseliny citronové, 40 ks bezových květů, 2-3 kg cukru krupice (může být i krystal).
Květy bezu opatrně opláchněte studenou vodou tak, abyste z nich nespláchli všechnen pyl - právě on dodává sirupu chuť i vůni. 
Ve velkém hrnci svařte vodu, vypněte sporák. Potom přidejte kyselinu citronovou, rozmíchejte ji a nechte vychladnout.
Květy a dobře omytý a na kolečka pokrájený citron přelijte ve velké čisté míse zcela vychladlou vodou s kyselinou citronovou. Vše zakryjte čistou utěrkou a nechte 24 hodin macerovat. Potom vše sceďte přes plátýnko do nerezového hrnce. K tekutině přisypte cukr. Mělo by ho být tolik, kolik je tekutiny - 1 l tekutiny, 1 kg cukru. Za občasného míchání zahřejte, až se cukr zcela rozpustí a ze dna hrnce začnou k hladině stoupat bublinky.
Ještě horký sirup stáčejte do předem připravených sterilizovaných lahví. Pečlivě je uzavřete, obraťte dnem vzhůru a nechte vychladnout.
Pak lahve otočte a uskladněte nejlépe na tmavším a chladnějším místě.
Neotevřený sirup vydrží až rok, po otevření ho skladujte v ledničce maximálně týden.





Zdroj: kalendář
Foto: internet



 

9 komentářů:

  1. Obalované květy bezinek si také občas udělám, neměla jsem moc důvěru, ale je to opravdu dobré. Moje tchyně dělala bezinkový likér s kávou, neměl chybu. Zdravím 🌺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také jsem kdysi dělala likér (jedna ingredience byla káva), který byl chutný. Dlouho nevydržel. :-)
      Přeji hezké dny. ☺

      Vymazat
  2. Jarmilko, kosmatice jsem dělávala a všem nám moc chutnaly. 👍 Babička dělávala z bezových květů limonádu, která byla lehce perlivá. Pro mně vzpomínka na ní znamená návrat do dětství. Bohužel recept se nedochoval. 😢
    Měj hezké dny. 🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Babička mi kosmatice dělala. Byly vynikající.
      Recept na limonádu jsem Ti jeden poslala mailem. Ještě musím pohledat jeden, který bych měla mít.
      Alenko, přeji hezké dny. ☺

      Vymazat
    2. Jarmilko, moc děkuju. 💓🍀

      Vymazat
  3. Taky jsem dělávala likér i sirup.Dnes už piji často jen čajík ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dělávala jsem likér a jednou sirup. Likér chutnal, sirup už méně.

      Vymazat
  4. Jarmilko, za recept na sirup ti moc děkuji. Moje švagrová ho dělávala, ale už bohužel není mezi námi a tak recept nemám. Já jsem zatím dělávala jen likér ze zralých bezinek.

    OdpovědětVymazat
  5. Maruško, sirup jsem jednou zkoušela. Dětem moc nechutnal. Likér jsem dřív dělala každý rok. Nyní už ne. Jednak mi vadí cukr a bezinky jsou pro mě daleko a vysoko.

    OdpovědětVymazat

Výstava v Chotěboři

Výstava Emmy Srncové   Minulý týden jsem měla příležitost navštívit výstavu Emmy Srncové v Knihovně Ignáta Herrmanna v Chotěboři. K vidění b...