****** Co nechceš, aby jiní dělali tobě, nedělej Ty jim.******

Pokud přicházíš na tento svět s vědomím, že jsi milován, a odcházíš se stejným pocitem, vše, co bylo mezi tím, se dá překousnout.

pondělí 4. října 2021

Bylinky - růže šípková

 

Růže šípková - Rosa canina

Plody růže šípkové - šípky - obsahují řadu významných vitamínů. Velmi vysoký je obsah vitamínu C, díky němuž je šípkový čaj vhodný zejména k prevenci infekčních onemocnění.
V šípcích jsou ale zastoupeny i další - vitamín A, K a vitamíny skupiny B.
Aby bylo zachováno maximální množství vitamínu C, je dobré nechat drcené šípky louhovat ve studené vodě asi čtvrt hodiny.
Příznivého účinku na cévní stěnu se využívá zejména při léčbě zánětů a bolestí křečových žil.
V lidovém léčitelství se šípky doporučují při cukrovce, černém kašli, těžkostech při močení, únavě, úplavici, vykašlávání krve, silné menstruaci, hemoroidech, při slzení očí (umývání odvarem) aj.




Zdroj: kalendář
Foto: internet

14 komentářů:

  1. Šípky jsou jedny z těch známých bylin a zrovna je jich dost. Fotila jsem je, ale netrhala. Tady vidím, jak jsou užitečné a člověku prospěšné!
    Přeji úspěšný nový týden. ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, u nás se šípkové keře nějak vytrácí nebo jsou špatně dostupné.
      Přeji i Tobě úspěšný týden. ☺

      Vymazat
  2. Šípkový čaj mi vždy připomene zimní čas v dětství. Dorazila jsem domů promrzlá ze sáňkování, honem sundala mokré pletené rukavice, baňaté namrzlé tepláky a promáčené kožené boty. Na kamnech už čekal šípkový nebo lipový čaj.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, už si nepamatuji, jaký čaj mi babička vařila.
      Ale živě vidím toho malého sněhuláka, který večer přišel domů. :D

      Vymazat
  3. V zimě si občas vařím šípkový čaj. Skvělé jsou přemrzlé šipky ze kterých se vysaje výborná "marmeláda". Při zimní procházce občas takhle mlsáme 😊

    OdpovědětVymazat
  4. My zbierame šípky na sušenie i džem až po prvých mrazoch, vtedy majú v sebe najviac vitamínu C.
    Mám rada šípkový, ale najviac lipový čaj :-)
    Podravujem a prajem pekný deň,
    A.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aďko, také Tě zdravím a děkuji za návštěvu. ☺

      Vymazat
  5. Taky vzpomínám na čajík po návratu z bruslení ☺
    Jarmilko,přeji Ti pěkné dny ☺

    OdpovědětVymazat
  6. Jarmilko, mám šípkový čaj moc ráda. Kdysi jsme chodívali na šípky kousek od nás do rokle. Pak jí zavezli tím, co se vytěžilo při stavbě metra a je nejen po rokli, ale i po šípkách. Naposledy jsem si je natrhala na Benecku, je to už dva roky.
    Měj hezké podzimní dny 🍁🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, také mám šípkový čaj ráda. Ale mám stejný problém jako Ty. Šípkové keře mizí, protože mizí meze. Rostou nad vsí na stráni, ale tam se s francouzskou holí těžko dostanu. Najít keř, který by byl dostupný a obsypaný, je umění.
      Také Ti přeji krásné podzimní dny. ☺ ♥ ☼

      Vymazat
  7. Můj táta kdysi, hodně dávno, dělal i šípkové víno. To jsem byla ještě malá a neměli jsme zahrádku. Pak dělal víno z černého rybízu. My jsme na šipky s manželem chodívali, ale už jsme to nějak zanedbali. Musíme to napravit.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kdysi jsem na šípky chodila. Teď jsou pro mě nedostupné. Rostou na příkré stráni, kam nevylezu.
      Víno jsme doma nikdy nedělali, snad jen jednou. Manžel byl spíš na pivo. :D

      Vymazat

Výstava v Chotěboři

Výstava Emmy Srncové   Minulý týden jsem měla příležitost navštívit výstavu Emmy Srncové v Knihovně Ignáta Herrmanna v Chotěboři. K vidění b...