****** Co nechceš, aby jiní dělali tobě, nedělej Ty jim.******

Pokud přicházíš na tento svět s vědomím, že jsi milován, a odcházíš se stejným pocitem, vše, co bylo mezi tím, se dá překousnout.

pondělí 23. listopadu 2020

Bylinky - náprstník žlutý


Náprstník žlutý - Digitalis lutea
 
Náprstník žlutý pochází z oblasti západní Evropy, především z vyšších poloh. U nás se někdy pěstuje jako okrasná rostlina a může i zplaňovat.
Dorůstá do výšky asi tři čtvrtě metru. Květy jsou dekorativní, v jednostranném hroznu.
Co se týká léčivých účinků, jsou velmi podobné jako u příbuzných náprstníků.
Používají se jako srdeční léky, upravují krevní oběh, zvyšují vylučování moči.
Nelze je používat při domácím léčení vzhledem k jedovatosti rostliny.
Zajímavé je, že by nálev z této rostliny měl prodlužovat životnost řezaných květů ve váze.
 
 


Zdroj: Jan Stanzel
Foto: internet

 

13 komentářů:

  1. Náprstník je známý.Je zajímavé,že se o něm ví,že je jedovatý.
    Přeji krásný den ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, nejznámější je červený nebo bílý. I tanto žlutý se mi líbí.
      Měla jsem je vyseté na zahrádce, krásně kvetly. Pak se vysemenily. Jenže jednoleté rostlinky nepřežily sekání trávy. Byly stranou a vnuka jsem upozornila, ale do příště to zapomněl a šly k zemi. Budu muset kolem nich dát ostnatý drát, jinak mi vše poseče. :D

      Vymazat
  2. Digitalis - jeden z mála latinských názvů, které si pamatuji. Většinou je k vidění v růžové či fialkové barvě. Zajímavý článek. 👍👍
    Měj hezké dny, Jarmilko 💕

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, nevím proč, ale také si tento název pamatuji už od dětství.
      Děkuji za pochvalu, ale článek jsem převzala od p. Stanzela.
      Měj i Ty hezké dny. ♥

      Vymazat
  3. Náprstník znám v růžové barvě, lidé to pěstují na okrasu v zahradě. Vím, že je jedovatý a tím pro mne tabu. Rostlina je to pěkná. Hanka ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, také jsem ho měla. Vím, že je jedovatý, proto ho jako bylinu neužívám, jen pro okrasu.

      Vymazat
  4. Tak v první řadě Jarmilko, jsem ráda, že jsem Tě našla na blogspotu a už si Tě píšu. Náprstník jsem měla růžový, ale jaksi mi zmizel. Moc se mi ta kytka líbí, vypadá cizokrajně, jako orchidej, ale všechno taky nemusím mít, není tu krásu ani kam dávat a v dnešní době už mi dělá problém i ta péče o zahrádku...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Květuš, jsem moc ráda, že jsi mě našla. Adresu jsem dávala po 16.8. na FB, ale asi jsi ji neviděla.
      Domnívám se, že Ti náprstník zmizel proto, že je to dvouletka. První rok vytvoří jen růžici listů a druhým rokem kvete.
      Zkus na jaře zasít semínka a pak opečovávat do druhého roku, kdy pokvete.
      Musím to tak na jaře udělat, protože mi vysemeněné rostliny vnuk dokonale zničil sekáním trávy.
      Přeji klidný adventní čas. ☺

      Vymazat
  5. Odpovědi
    1. Maruško, máš pravdu. Pokud mi ho vnuk neposeká, ráda ho pěstuji.

      Vymazat

Výstava v Chotěboři

Výstava Emmy Srncové   Minulý týden jsem měla příležitost navštívit výstavu Emmy Srncové v Knihovně Ignáta Herrmanna v Chotěboři. K vidění b...