****** Co nechceš, aby jiní dělali tobě, nedělej Ty jim.******

Pokud přicházíš na tento svět s vědomím, že jsi milován, a odcházíš se stejným pocitem, vše, co bylo mezi tím, se dá překousnout.

pondělí 21. června 2021

Zubař s bonusem

Dnes jsem navštívila nového zubaře. Dalo to půl roku hledání, protože můj pan doktor v lednu skončil a nebyla za něj náhrada. Čeká mě cestování až do Havlíčkova Brodu, ale mohlo to být horší.
Nebudu popisovat dopodrobna návštěvu, znáte to všichni. I když tady je ordinace plná moderní techniky. Jen jsem se divila, jak mladí zubaři fungují.
Samotná ordinace je v malém domečku vedle rybníku Hastrman. Okolí je malebné, protože v blízkosti je kaple sv. Kříže a kostel Nejsvětější Trojice.
Tyto pamětihodnosti jsou v centru města, ale dosud jsem o nich nevěděla. Lépe řečeno jsem je nikdy neviděla. Chodila jsem jinudy.
Bonusem tedy bylo objevení kostela a kaple a při odchodu bašty ve zbytku městského opevnění.




Z historie kostela Nejsvětější Trojice a kaple sv. Kříže

Stavba kostela Nejsvětější Trojice započala díky aktivitě děkana Jana Křtitele Seidla v roce 1719. Byla navržena jako šestiboká centrální stavba podle návrhu stavitele Tomáše Schoppera. V roce 1731 pak byly přistavěny boční křídla kostela a kopule vyzdobena figurální freskou od Ignáce Pěšiny.

Trojboká kaple Svatého Kříže byla postavena na místě bývalé studánky u kostela svaté Trojice v roce 1761. Pověst praví, že ve studánce byla zázračná, uzdravující voda. Tak byl utvořen velmi působivý celek, tak typický pro dobu pozdního baroka, jak ji známe z nespočtu kapliček a kostelů splývajících malebně českou krajinou.

Od kaple vedla Křížová cesta ke Kalvárii. Dochovala se jedna barokní kaplička zastavení na této cestě.

Poslední oprava kostela Nejsvětější Trojice byla zahájena před rokem 1989 za P. Josefa Němečka a pokračovala za P. Antonína Dudy. Tehdy byla sejmuta stará střešní krytina z pozinkovaného plechu, krov a stropy nad bočními kaplemi a sakristií. Obvodové zdi kostela byly ukončeny betonovým věncem, na který byla posazena nová trámová vazba včetně nových věží. Trámy byly pokryty prkny a na ně připevněna krytina z měděného plechu. Kostel i kaple byly očištěny až na kámen a znovu omítnuty. Střecha kaple Svatého Kříže (někdy také nazývané Svatého Grálu) je pokryta dřevěným šindelem.

Tím byly práce na kostele a kapli ukončeny. Bohužel nebyl proveden statický průzkum a následné statické zajištění kostela. Nadále tedy pokračuje odklon zdiva, což se projevilo v současném havarijním stavu kleneb, které v křídlech spadly.

V 90. letech se přemýšlelo o kostelu Nejsvětější Trojice jako o vhodném místě pro umístění tzv. Uhrovského oltáře. Jedná se o nejvzácnější řezbářské dílo naší části Vysočiny, pocházející z kaple Povýšení Kříže v zámku v Uhrově, vsi kdysi patřící k Vilémovskému zámku. Bohužel k tomuto nedošlo a oltář zůstává ve sbírkách Galerie výtvarného umění v Havlíčkově Brodě.

V současnosti jsou kaple i kostel nevyužité. To vedlo ke vzniku otevřené iniciativy Život kostelům, která si klade za cíl najít využití a následně i prostředky na opravu kostelů svaté Kateřiny a Nejsvětější trojice.

Zdroj: farnost Havl. Brod


Ze čtrnáctého století, kdy vybudovali havlíčkobrodské městské hradby, se zachoval úsek hradby u gymnázia a jedna nárožní věž. Nazývá se Štáflova bašta.

Z parkánové hradební zdi z konce 15. století zůstal dochován úsek s baštami na východní straně městského jádra. V objektu Štáflovy bašty jsou umístěny památky na malíře Otakara Štáfla (1884–1945), zdejšího rodáka. Například památník v nárožní věži v blízkosti místa, kde stála jeho rodná chalupa.

Zdroj: Vysočina.eu 
Foto: Vysočina.eu


Takto nádherně mi rozkvetla žlutá lilie v zimní zahradě. Voní na celý dům.

 

 


6 komentářů:

  1. Jarmilko, takže díky návštěvě zubaře jsi objevila další část Havlíčkova Brodu. Občas je dobré změnit zaběhnutou trasu a pak člověk objeví takovéto krásné staré budovy. 👍👍
    Měj hezké a pohodové dny. 🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, při psaní článku jsem si vzpomněla, že jsem v těch místech před mnoha lety byla. Tehdy jsem spěchala s dcerou k lékaři a okolí nevěnovala víc pozornosti. Asi tehdy byla kaple i kostel ve špatném stavu.
      Nyní je to místo upravené, pamětihodnosti opravené. Bylo tam krásně. Na rybníku plavaly kačenky s mláďaty, kvetly žluté kosatce.
      Byla jsem ráda, že jsem zákoutí H.B. objevila.
      Alenko, přeji Ti krásné dny. ☺

      Vymazat
  2. Přesně tak, díky novému zubaři jsi objevila,co ještě neznáš, Jarmilko. Všechno je k něčemu dobré :-) Stavby jsou to moc pěkné. A lilie taky. Měj se krásně :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, měla jsem z toho místa moc dobrý pocit. Vyzařoval z něj klid.
      Lilie bohužel dnes dokvetla. Měla jsem radost, protože vloni nekvetla.
      Také se měj báječně. ☺

      Vymazat
  3. Kdyby se tam neobjevil p.zubař,tak by jsi ani neviděla taková krásná místa.
    Přeji Ti krásný víkend,Jarmilko ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, máš pravdu.☺
      Snad k zubaři budu v budoucnu chodit ráda a těšit se okolím ordinace. Musím se modlit, aby mě zuby moc neopouštěly. :D

      Vymazat

Výstava v Chotěboři

Výstava Emmy Srncové   Minulý týden jsem měla příležitost navštívit výstavu Emmy Srncové v Knihovně Ignáta Herrmanna v Chotěboři. K vidění b...