****** Co nechceš, aby jiní dělali tobě, nedělej Ty jim.******

Pokud přicházíš na tento svět s vědomím, že jsi milován, a odcházíš se stejným pocitem, vše, co bylo mezi tím, se dá překousnout.

pondělí 28. června 2021

Bylinky - rybíz černý

  
 
Rybíz černý - Ribes nigrum
 
Rybíz černý je keř, jehož listy i plody jsou na rozdíl od rybízu červeného či bílého velmi aromatické.
Černé bobule mají velmi vysoký obsah vitamínu C. Plody černého rybízu patří mezi rostlinné antioxidanty. Konzumují se syrové nebo se z nich připravují marmelády a džemy, kompoty, sirupy i víno, dají se zamrazit i sušit.
Černý rybíz je vhodný k léčení střevních chorob, průjmu, artritidy i kurdějí, působí močopudně a potopudně.
Pektiny v něm obsažené pomáhají při léčbě rakoviny.
Z listů se připravuje chutný léčivý čaj. Listí černého rybízu je možné používat i sušené po celý rok, v takovém případě je nejlepší ho sbírat na jaře.
Využívat se dá na žaludeční problémy, kašel nebo při neduzích močové soustavy.
Již naši předkové ho dokázali používat i zevně a to v podobě různých obkladů na rány, vředy, ale také například při kousnutí hmyzem.
 
 

  

Zdroj: kalendář
Foto: internet

10 komentářů:

  1. Černý rybíz mi nikdy nechutnal, ale džem a šťávu mám ráda. Měj se krásně, zdravím 😉

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, dříve jsem ho také moc nemusela. Poslední roky na něj chodím a jím ho přímo. :D Úrodu nemám velkou, tak by na džem ani nebylo.

      Vymazat
  2. Já zase černý rybíz miluji, jen tak utrhnout a šup do pusy :-) Kdybychom měli hodně velkou zahradu, stromečků rybízu by na ní bylo několik a bylo by i na ten džem :-))
    Přeji krásné dny, Jarmilko :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, také mám malou zahrádku. Černého rybízu mám asi 2 keře a úplně to stačí. Chodím ho trhat a hned sním. Červený zpracovávám nejvíc na koláče, ty miluju.
      Jenže letos to vypadá, že bude dost rybízu i ostružin a dojde i na džem. :D
      Přeji krásný prodloužený víkend. ☺ ♥

      Vymazat
  3. Když jsem byla dítě,pořád mi ho rodiče vnucovali.Od těch ho nesnáším.
    Jarmilko,přeji Ti pěkné dny ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, mě chutná, ale nesmí ho být moc.
      Přeji Ti pohodový prodloužený víkend. ☺ ♥

      Vymazat
  4. Černý rybíz může být výborný na koláč. Doma jsme mívali červený. ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Koláč(jogurtový)s červeným rybízem jsem dělávala opravdu často.Všichni jsme ho měli rádi.

      Vymazat
  5. Marti, někdy přidám černý rybíz do červeného, když peču koláč. Rybízová pachuť není vůbec znát.

    OdpovědětVymazat
  6. Evi, až dozraje červený rybíz, nebudu stíhat péct a baštit. :D

    OdpovědětVymazat

Výstava v Chotěboři

Výstava Emmy Srncové   Minulý týden jsem měla příležitost navštívit výstavu Emmy Srncové v Knihovně Ignáta Herrmanna v Chotěboři. K vidění b...